De Vlaamse Regering heeft op 27 juni 2025 haar goedkeuring gegeven aan de startnota voor het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Zelzate – Oost’. Met de opmaak van het GRUP Zelzate Oost wil de Vlaamse overheid de verkeersinfrastructuur rond Zelzate versterken en aanvullen met aandacht voor de bereikbaarheid van Zelzate, de infrastructuur ruimtelijk en landschappelijk inpassen en de leefomgeving errond verbeteren.
Zelzate vormt een belangrijke mobiliteits- en energieknoop tussen de 3 Vlaamse Zeehavens, Zeebrugge, North Sea Port en Antwerpen, en op de as Rotterdam-North Sea Port-Parijs. Rond Zelzate komen meerdere bovenlokale infrastructuren samen die allemaal ontwikkelingsruimte vragen: heraanleg van R4 Oost, E34 en complex E34-R4, het kanaal met de te verdiepen Zelzatetunnel, spoorprojecten voor Gent-Terneuzen en een Havenspoorlijn, fiets- en wandelverbindingen en pijpleidingen met een compressiestation.
In opdracht van het Vlaamse ministerie Mobiliteit en Openbare Werken werd een “Conceptuele Ontwerpoefening Zelzate” uitgevoerd door het Project Gentse Kanaalzone. Palmbout Urban Landscapes werkte samen met Transport & Mobility Leuven aan deze conceptuele ontwerpoefening. Het eindrapport RUIM(TE).DENKEN.ZELZATE heeft als basis gediend voor de startnota.
Zie ook:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/30/startnota-werken-zelzate
