Parkstad Rotterdam

Stedenbouwkundig ontwerp voor de ontwikkelingen van Parkstad en de oostflank van de Afrikaanderwijk
pro.14.laan_op_zuid_marathon2.webp
pro.14.foto_hoz2.webp
pro.14.p_park_17.webp
pro.14.200_vogelvlucht_parkstad_parken.webp
Jarenlang lag er op Zuid een groot stuk stad braak in Rotterdam. Een spooremplacement, een waterkering en de Laan op Zuid als stedelijke invalsweg domineerden het beeld. Aan weerszijden van deze leegte liggen woonbuurten van de Kop van Zuid en de Afrikaanderwijk.

Parkstad is ontworpen als een passtuk dat de lappendeken aan stadsfragmenten rond het plangebied omvormt tot één coherent en divers stadsdeel. Om van dit stadsdeel een coherent geheel te maken is in het ontwerp sterk de nadruk gelegd op het weven van dwarsverbanden tussen de stadswijken. Hiervoor moest de barrière van een primaire waterkering en de drukke Laan op Zuid geslecht worden.

Vestia/Estrade en gemeente Rotterdam

Planvorming: 2006-2009; Realisatie: tot heden

Verweven van stadswijken
Parkstad is ontworpen als een passtuk dat de lappendeken aan stadsfragmenten rond het plangebied omvormt tot één coherent en divers stadsdeel. Een samenhangend stelsel van lanen ontsluit het gebied en verbindt de stadsdelen. Binnen dit raamwerk worden stedelijke, gemengde bouwblokken ontwikkeld, afgewisseld met een patroon van verspreid gelegen parken als basis voor de woonkwaliteit.
Verweven van stadswijken
Nieuwe  bouwblokken voegen zich in besta

Nieuwe bouwblokken voegen zich in bestaande woonwijken

Verspreid gelegen parken
Verspreid gelegen parken
De kwalitatieve basis voor dit nieuwe woongebied wordt gevormd door een patroon van verspreid gelegen parken. Deze parken bieden letterlijk ruimte aan dit dicht bebouwde stadsdeel, en vormen een aantrekkelijke locatie om in de nabijheid basisscholen en kinderopvangvoorzieningen
te vestigen.
Barriéres slechten
Om de beoogde dwarsverbanden te kunnen weven moeten twee barrières geslecht worden. Allereerst is dat de primaire waterkering die tussen de Afrikaanderwijk en het spoorwegemplacement ligt. De oplossing die hiervoor is gekozen bestaat uit het “begraven“ van de dijk, door het omringend maaiveld omhoog te brengen. Hiermee krijgt de dijk het karakter terug van een hoger gelegen straat in de stad, ruimtelijk vergelijkbaar met de situatie van vóór de watersnoodramp in 1953. De twee belangrijkste dwarsstraten uit de Afrikaanderwijk kunnen zo over de dijk héén worden getrokken en aansluiten op de Laan op Zuid. De Afrikaanderwijk krijgt hiermee een alzijdige verbinding met de rest van de stad, waarmee de achterafligging en het daarmee samen hangende verval kan worden gekeerd.
sprong over de waterkering

sprong over de waterkering

De Laan op Zuid is de volgende barrière tussen de stadsdelen. Deze laan ontsluit het plangebied, maar door de grote verkeersstroom is de weg beperkt oversteekbaar. Een uitgekiend aantal T-aansluitingen en een stelsel van parallelwegen maakt de laan oversteekbaar.
Laan op Zuid
Laan op Zuid
De Laan op Zuid hebben we ontworpen als een stedelijke laan waar langs ventwegen afwisselend stadswoningen en herenhuizen worden ontwikkeld. De hogere bebouwing staat schijnbaar terloops op uitgekiende plekken om bij te dragen aan het stedelijk beeld, zowel vanuit de dwarsstraten als in het perspectief van de laan.
Het stedenbouwkundig ontwerp is een samenbindend netwerk van parken, straten en bouwblokken. Deze opzet blijkt in de loop der jaren uiteenlopende ontwikkelformules en programmawijzigingen aan te kunnen. Zo is een deel ontwikkeld door een woningbouwcorporatie, zijn diverse ontwikkelaars actief en is een deel in CPO ontwikkeld.
pro.14.img.webp
pro.14.img_1648.webp
pro.14.img_4221_2x_upscale.webp
Voor de planontwikkeling van diverse bouwblokken hebben we in samenwerking met Stadsontwikkeling Rotterdam stedenbouwkundige verkenningen en randvoorwaarden opgesteld. Deze vormen de kwalitatieve basis voor tenders en prijsvragen waarmee de diverse bouwblokken ‘in de markt’ worden gezet.
De programmering varieerde in de loop der jaren van nadruk op eengezinswoningen tot de opgave de stad sterk te verdichten met een groeiende nadruk op collectiviteit en deelmobiliteit.
gecomponeerde daklijn

gecomponeerde daklijn

samengesteld bouwblok

samengesteld bouwblok

straatwand als één ensemble

straatwand als één ensemble

Sportcentum Feijenoord

Sportcentum Feijenoord

gerelateerd nieuws