Het project Belvedere behelst de geleidelijke en langdurige transformatie van de "achterkant van Maastricht" tot een nieuwe stedelijke hotspot en (her)ontwikkelingslocatie. Door het ontwarren van een gigantische verkeersknoop is rondom de oude vestingwerken een nieuwe samenhang van groen- en waterstructuren ontstaan. De nieuwe wegenstructuur, het Frontenpark, en het stedelijke casco van het Eiffelgebouw zijn onlangs opgeleverd. Rondom het Bassin komt het Sphinxkwartier tot leven.
Palmbout werkte sinds 2003 aan een Masterplan, Sferenplan en Vormgevingsvisie voor de nieuwe wegenstructuur. De uitvoering daarvan is in 2014 gestart. Maastricht Belvédère werd in 2019 onderscheiden met de ARC19 stedenbouw award.
Palmbout werkte sinds 2003 aan een Masterplan, Sferenplan en Vormgevingsvisie voor de nieuwe wegenstructuur. De uitvoering daarvan is in 2014 gestart. Maastricht Belvédère werd in 2019 onderscheiden met de ARC19 stedenbouw award.
Wijk Ontwikkelings Maatschappij (WOM) Belvedere, gemeente Maastricht, ING Vastgoed, BPF Bouwinvest
2003 - 2016

Een plan dat lef toont en verantwoordelijkheid neemt en tegelijkertijd vol inzet op uitvoering. [...] Een plan bovendien dat laat zien dat stedenbouw een publiek vak van lange adem is
Jury ARC19 Award Stedenbouw

Een hybride landschap: reliëf, relicten en infrastrucuur
Belvedere is een groot herstructureringsproject, reikend vanaf de noordwestelijke binnenstad tot aan de periferie bij de Belgische grens. Het gebied biedt door zijn hoogteverschillen weidse uitzichten op de stad en het Maasdal. Er liggen relicten van oude vestingwerken en 19e eeuwse kanalen en sluizen. Jarenlang doorsneden snelweg-afritten van de Noorderbrug het gebied, die daar pardoes in de stad aanlandden. Dit hybride landschap werd geplaagd door verkeersopstoppingen en verwaarlozing, maar kende ook weifelende initiatieven tot vernieuwing, die om een sturing vroegen. Er lagen hier immers kansen om als een van de laatste locaties van Maastricht te voorzien in de stedelijke behoefte aan woon- en werkgebieden. Het reorganiseren van de infrastructuur is daarvoor de eerste voorwaarde gebleken.

Door de aanlanding van de Noorderbrug noordwaarts te verschuiven, is de knoop van verkeersbrug, afritten, water- en vestingwerken ontrafeld.

Verbeelding van de nieuwe positie en aanlanding van de Noorderbrug

Raamwerk in drie dimensies
De kiem tot verandering is gelegd in het Masterplan uit 2003. Hierin zijn landschap en infrastructuur zo gereorganiseerd, dat er een stabiel raamwerk voor het langdurige transformatieproces ontstaat: een driedimensionaal ontwerp van de ondergrond. Door de aanlanding van de Noorderbrug te verschuiven, is de knoop van verkeersbrug, afritten, water- en vestingwerken en natuurgebieden ontrafeld. De relicten van de vestingwerken zijn opgenomen in het nieuwe Frontenpark, en verbonden met het heuvelland en het kanalenstelsel.
De aanlanding van de brug is via een vloeiende lijn het gebied binnengetrokken. De parkstroken en de grote verkeersstromen kruisen elkaar onbelemmerd. De nieuwe wegen vormen een typologische familie van openbare ruimtes. De vestingwerken zijn door insnijdingen weer zichtbaar gemaakt in de stad.
De aanlanding van de brug is via een vloeiende lijn het gebied binnengetrokken. De parkstroken en de grote verkeersstromen kruisen elkaar onbelemmerd. De nieuwe wegen vormen een typologische familie van openbare ruimtes. De vestingwerken zijn door insnijdingen weer zichtbaar gemaakt in de stad.






gerelateerd nieuws
gerelateerde projecten


