IJburg Amsterdam

Ontwerp stedelijke uitbreiding Amsterdam
pro.67._mg_8355.webp
pro.67.p_ijb_21.webp
pro.67._mg_8510.webp
pro.67.20240517_153121.webp
pro.67.p_ijb_16.webp
pro.67.p_ijb_23_x.webp
IJburg is vandaag niet meer weg te denken uit Amsterdam. Het is een wijk met een uniek karakter: waterrijk, met originele architectuur en populair bij gezinnen met opgroeiende kinderen. Wij maakten in 1995 het Masterplan voor deze uitbreiding van Amsterdam met 18.000 woningen in het IJmeer. Het bestaat uit een zestal nieuwe eilanden van wisselend formaat, met bruggen, hoofdwegen, een tram- en metrolijn, diverse voorzieningen en een park op een voormalige vuilstort. Sinds 1998 wordt er volop gebouwd. De eilanden Steigereiland, Rieteiland en Haveneiland zijn helemaal klaar. Momenteel wordt er nog gebouwd aan Centrumeiland, Strandeiland en Buiteneiland.

Gemeente Amsterdam

1995 - 1997

H+N+S Landschapsarchitecten
dRO Amsterdam

Het water is de baas
Het water is de baas
Aan de basis van het Ontwerp voor IJburg ligt het ontzag voor en de genieting van het reusachtige watervlak: een vleug oneindigheid in een volverkaveld land. Sinds het Pampus-plan uit 1965 zijn talloze ontwerpen voor een stadsuitbreiding in het IJmeer gemaakt. De locatie werd omstreeks 1995 opnieuw actueel. In het plan is gebroken met het voornemen om het IJmeer in te dijken en droog te malen, om vervolgens een nieuwe stadslob te bouwen. De vingerstad is gedemonteerd en omgezet in een losjes samengesteld eilandenrijk. Het water is de baas, de stad is er te gast.

Het water is het kapitaal van de locatie; het verleent de locatie zijn uniciteit. Het grote raakvlak tussen land en water maakt het mogelijk om op de eilanden te bouwen in een relatief hoge dichtheid. Tegelijkertijd biedt het mogelijkheden voor nieuwe ecologische ontwikkelingen.
Eilandenrijk
Twee eilanden in het noordoosten dienen als golfbreker. Zij creëren de luwte voor de andere eilanden. Zo ontstaat er een geleding van het grote watervlak. Tegelijkertijd garanderen de openingen tussen de eilanden de visuele transparantie van de archipel.

Het verschil tussen de ruwe en luwe watervlakken maakt een differentiatie van oevers mogelijk: bomendijken in het noorden, kades aan de baai, oevertuinen in het zuiden.

De configuratie van land en water en de compositie van kustlijnen vormen tezamen het landschappelijk ontwerp voor IJburg. Dit gaat aan de stedenbouwkundige invulling vooraf. Het wordt gecompleteerd door het onderwaterontwerp voor de diverse geulen, nieuwe ondieptes, onderwaterdammen etc.
Eilandenrijk
pro.67.p_ijb_5apng.webp
pro.67.p_ijb_5bpng.webp
pro.67._mg_8355.webp
pro.67._mg_8510.webp
pro.67.p_ijb_23_x.webp
Het water is de baas, de stad is er te gast.
Stedelijke structuur
De stedenbouwkundige structuur wordt bepaald door twee hoofdwegen, een tramlijn en een metrolijn. Zij bieden zowel een oriëntatie op de Amsterdamse binnenstad als op de belangrijke knooppunten in de regio. Terwijl de compositie van de archipel als geheel een zekere grilligheid vertoont - als schotsen drijvend in het water - hebben de eilanden op zich een eenvoudige geometrische hoofdstructuur. De invulling hiervan verschilt van eiland tot eiland. Naast de woon- en werkgebieden biedt IJburg een aantal programmatische troefkaarten die van betekenis zijn voor de hele Amsterdamse regio: een jachthaven, een strand, een transferium, een begraafplaats en diverse nieuwe natuurgebieden.
Stedelijke structuur
Groene tunnel

Groene tunnel

Haveneiland

Haveneiland

pro.67._mg_8244.webp
pro.67.waterijburg.webp
pro.67.jachthaven.webp
Diagrammen hoofdinfrastructuur, voorzien

Diagrammen hoofdinfrastructuur, voorzieningenkernen en dichtheden

pro.67.p_ijb_22.webp