Ede Oostflank

Masterplan voor herontwikkeling van kazerneterreinen, stationsomgeving en industrieterreinen
pro.50.img_3755_b.webp
pro.50.13202d.webp
pro.50.img_3763.webp
pro.50.img_3741.webp
pro.50.img_3775.webp
pro.50.img_3771.webp
Aan de oostflank van Ede is aan weerszijde van het nieuwe treinstation een verrassend, inspirerend en uniek woonlandschap gerealiseerd. Tussen 2004 en 2008 heeft Palmbout gewerkt aan de totstandkoming van het masterplan voor de Edese oosttflank: de Veluwse Poort. Dit masterplan beslaat een reeks grootschalige locaties aan de oostzijde ven Ede en bestaat uit een ruimtelijk raamwerk waarin cultuurhistorische relicten, landschappelijke kwaliteiten èn infrastructuur tot een samenhangend geheel zijn gebracht. Ook in de op het masterplan volgende periode is Palmbout nauw betrokken geweest bij de van planuitwerking en supervisie.

Gemeente Ede

2004-2008

Planmaat
Nieuwe Gracht
Arcadis Infra
Braaksma & Roos
Goudappel Coffeng
Tauw
Deloitte ICS adviseurs
Companen
Buck Consultants International
Route IV

pro.50.img_3760.webp
pro.50.img_3741.webp
Met een doordacht masterplan tovert Ede oude kazerne- en fabrieksterreinen om tot levendige stadsdelen
Blauwe Kamer Jaarboek 2024
Een wereld achter hekken
Achter honderden meters hekwerk liggen aan de rand van Ede grote terreinen verscholen die binnen afzienbare tijd toegankelijk zullen worden. Het terrein van de ENKA-kunstzijdefabriek ligt er al verlaten bij, en een viertal kazerne-terreinen wordt binnenkort door Defensie verlaten. Voor Ede biedt dit een unieke kans de ligging aan de Veluwezoom te verzilveren.

Het Masterplan Ede-Oost/Spoorzone schetst de toekomstige mogelijkheden van deze aaneengesloten reeks locaties. De zone rond de spoorlijn door Ede, inclusief het stationsgebied, is onderdeel van deze toekomstverkenning. Het ontwerp bestaat uit een raamwerk waarin cultuurhistorische relicten, landschappelijke kwaliteiten èn infrastructuur tot een samenhangend geheel zijn gebracht. Binnen dit raamwerk kan een aantal verschillende stedelijke enclaves tot ontwikkeling komen. Twee belangrijke lijnen uit het raamwerk zijn een nieuw aan te leggen Parklaan en de spoorlijn. Op de kruising van deze lijnen wordt een nieuw stations-gebied rond station Ede-Wageningen tot ontwikkeling gebracht.
Een wereld achter hekken
pro.50.132_maqbovenaanzicht_b.webp
pro.50.132_js_6250plankaart_verdieptnieuw1_b.webp
Landschap en infrastructuur

Landschap en infrastructuur

Een belangrijke pijler van het masterplan was de zogenoemde nieuwe Parklaan – die van noord naar zuid als een ‘groene lineaire ruimte’ tussen de kazernecomplexen door zou gaan lopen. Een brede middenberm en ruime glooiende taluds aan weerszijden van de weg maken het tracé tot een continue groene ruimte. Gras en boomgroepen domineren het beeld. Met vloeiende bochten slingert de weg, soms verdiept gelegen, tussen bestaande en nieuwe bebouwing door, waarbij en passant zo’n 25 meter hoogteverschil in de locatie wordt overbrugd. De bossen en de bebouwing van Ede zijn op afstand zichtbaar. Langs het wegtracé toont zich op een aantal plekken de militaire geschiedenis van Ede. Niet alleen voor de automobilist, maar ook voor de wandelaar wordt het landschap begaanbaar gemaakt. Enkele oude bomenlanen zullen als langzaamverkeersroutes Ede verbinden met de Veluwe.
De Parklaan in vogelvluchtschets

De Parklaan in vogelvluchtschets

De gerealiseerde Parklaan

De gerealiseerde Parklaan

Stationsgebied
De stationsomgeving ter plaatse van de kruising van de Parklaan en de spoorlijn Utrecht-Arnhem werd van een onoverzichtelijk en ruimtelijk onbepaald gebied omgevormd tot een samenhangende ontwikkelingslocatie met een heldere logistieke opzet. Twee verschillende karakteristieken van Ede zullen elkaar in het nieuwe stationsgebied ontmoeten. Aan de noordzijde van het spoor wordt aansluiting gezocht bij de lommerrijke kant van Ede. Het voorterrein van de naastgelegen Maurits-kazerne wordt ingericht als openbaar park. Aan de zuidzijde wordt ruimte geboden voor een nieuw OV-knooppunt aansluitend op de herontwikkeling van het ENKA terrein. Een ruime tunnelverbinding onder de sporen tussen het kazernepark en het OV knooppunt verbindt de kazernetereinen met de ENKA en vormt de locatie voor het nieuwe station Ede-Wageningen.
Stationsgebied
pro.50.226_maq.webp
Woon-werkenclaves in het bos
Woon-werkenclaves in het bos
Binnen dit raamwerk van ontsluitende infrastructuur, recreatieve routes tussen stad en landschap en de getransformeerde stationsomgeving werden de vrijgekomen kazerneterreinen en het ENKA-complex als eilanden in het groen met een eigen identiteit herontwikkeld. Deze woon-werkenclaves verschillen onderling in beeld en programma. De ligging temidden van het stuwwal-landschap van de Veluwe gold als daarbij als waardevol vertrekpunt.
pro.50.img_3771.webp
pro.50.img_3763.webp
pro.50.132_jr_hondje.webp
De herontwikkeling van de Edese kazerneterreinen resulteerde in een gewaardeerde mix van rood en groen, van oude en nieuwe gebouwen, van open en gesloten plekken
Blauwe Kamer Jaarboek 2024
pro.50.img_3767.webp
pro.50.img_3775.webp
pro.50.img_3773.webp