×
13 nov 2025
Hardenberg kiest voor een ambitieus plan voor de ontwikkeling van het stationsgebied. Door de komst van de Nedersaksenlijn is er momentum voor deze ontwikkeling. Die moet van Hardenberg namelijk een belangrijk knooppunt maken in de grensregio en wordt zo een aanjager voor het aantrekken van bedrijvigheid, voorzieningen en woningbouwinitiatieven.
Palmbout Urban Landscapes en APPM hielpen de gemeente Hardenberg, Saxenburgh en Vechtdal Wonen bij het opstellen van een Nota van Uitgangspunten voor de stationsomgeving. Hierin zijn de plannen om deze kansen te verzilveren uiteengezet. Uit de gemeenteraad klonken unaniem lovende woorden voor dit document, dat op 11 november is vastgesteld.
De plannen voor het stationsgebied van Hardenberg richten zich op het behouden en aantrekken van talent, bedrijvigheid en voorzieningen. De stationsomgeving wordt een bruisende woon- en werkomgeving en een uithangbord voor de Hardenbergse maakindustrie. Het wordt dé schakel tussen station en binnenstad en tussen het dorp, het buitengebied en de regio. Als hoogwaardige mobiliteitsknoop wordt het er niet alleen prettig om te reizen, maar ook om elkaar te ontmoeten. Een groene stadswijk bovendien: het visitekaartje van Landstad Hardenberg.
Een belangrijke voorwaarde voor het laten slagen van deze ontwikkeling is het opheffen van de barrièrewerking van het spoor. Het centrum aan de westzijde van het spoor en de oostzijde van het spoor met onder meer ziekenhuis Saxenburgh worden beter met elkaar verbonden door een nieuwe spooronderdoorgang voor fietsers en voetgangers. Aan deze onderdoorgang worden ook de stationsentree en een fietsenstalling gekoppeld. Het oude monumentale stationsgebouw krijgt een nieuwe functie.
Het plan biedt onder meer ruimte aan 450 à 500 woningen, 8.000 à 10.000 m2 aan bedrijvigheid en voorzieningen en houdt rekening met een uitbreiding van het ziekenhuis. Een nieuwe parkeerhub met P+R-functie zorgt dat het gebied autoluw wordt. Bovendien komt er de zogenoemde MAAK-hal: een plek voor samenwerking tussen onderwijs en de lokale innovatieve maakindustrie.
De Nota van Uitgangspunten zal nu als basis gaan dienen voor de verdere planvorming rond het stationsgebied.
De plannen voor het stationsgebied van Hardenberg richten zich op het behouden en aantrekken van talent, bedrijvigheid en voorzieningen. De stationsomgeving wordt een bruisende woon- en werkomgeving en een uithangbord voor de Hardenbergse maakindustrie. Het wordt dé schakel tussen station en binnenstad en tussen het dorp, het buitengebied en de regio. Als hoogwaardige mobiliteitsknoop wordt het er niet alleen prettig om te reizen, maar ook om elkaar te ontmoeten. Een groene stadswijk bovendien: het visitekaartje van Landstad Hardenberg.
Een belangrijke voorwaarde voor het laten slagen van deze ontwikkeling is het opheffen van de barrièrewerking van het spoor. Het centrum aan de westzijde van het spoor en de oostzijde van het spoor met onder meer ziekenhuis Saxenburgh worden beter met elkaar verbonden door een nieuwe spooronderdoorgang voor fietsers en voetgangers. Aan deze onderdoorgang worden ook de stationsentree en een fietsenstalling gekoppeld. Het oude monumentale stationsgebouw krijgt een nieuwe functie.
Het plan biedt onder meer ruimte aan 450 à 500 woningen, 8.000 à 10.000 m2 aan bedrijvigheid en voorzieningen en houdt rekening met een uitbreiding van het ziekenhuis. Een nieuwe parkeerhub met P+R-functie zorgt dat het gebied autoluw wordt. Bovendien komt er de zogenoemde MAAK-hal: een plek voor samenwerking tussen onderwijs en de lokale innovatieve maakindustrie.
De Nota van Uitgangspunten zal nu als basis gaan dienen voor de verdere planvorming rond het stationsgebied.

