De bouw van de Delftse spoortunnel slaat een langgerekte leegte in de stad Delft. Voor de ontwikkeling van deze ruimte heeft ons bureau het stedenbouwkundig plan gemaakt. Het plan Nieuw Delft voor de spoorzone definieert een ruimtelijk raamwerk van verbindingen, dat de toekomstige ontwikkeling van het gebied faciliteert zonder exact voor te spiegelen hoe de toekomstige typologie en architectuur eruit moeten komen te zien.
De dragers in het raamwerk zijn het langgerekte park op het dak van de tunnel, en de “Nieuwe Delft”, de singelgracht die een nieuw verband legt tussen binnenstad, station, Westerkwartier en Delft-Zuid.
De ontwikkeling van Nieuw Delft komt nu op gang. Tegelijk komt de vraag op welk programma zich het best waar in het plangebied kan vestigen en welke openbare ruimte hier bij hoort. Om grip te krijgen op dit proces is dit verbeeld op de schaal van Nieuw Delft onder de naam City-Lounge.
City lounge
Nieuw Delft wordt ontwikkelt als een stads interieur. Bewoners, bezoekers en toeristen moeten zich thuis voelen in dit gebied. De ‘City Lounge Nieuwe Delft’ is een uitbreiding van de binnenstad met een rijke schakering aan openbare ruimtes, semi-openbare ruimtes en publiek programma. Het programma is bepalend voor deze prominente openbare ruimtes in Delft. Het programma activeert de openbare ruimte en levert comfort aan de bewoner en passant: De stationshal met veel winkels, de tuin als terras achter het voormalige station en de atria langs het park met een filmhuis, grand café of andere functies. Ruimtes die publiek toegankelijk zijn, maar privaat worden beheerd. De studie toont waar de kansen liggen voor het direct verbinden van het openbare netwerk van Delft aan de semi-publieke interieurs van de aangrenzende gebouwen.